om os

Frimenigheden Broen har været kirke i Vejle siden december 2012. Vi samler 150 til 200 mennesker til vores gudstjenester, som vi afholder i Vejle Missionshus.

Hvad tror vi på?

Vi laver kirke, fordi vi tror på verdens bedste budskab: At Gud elsker os! Universets skaber har øje for hver eneste af os, og ønsker at have fællesskab med os. Faktisk ønsker han det så meget, at han sendte sin søn, Jesus, til jorden for at vise os, hvem Gud er, og hvor meget han elsker os. Jesus valgte at dø for at tage straffen for alt det forkerte, vi mennesker gør, og for at besejre døden så vi kan få del i et nyt og evigt liv.
Det ved vi, fordi Gud har skrevet det til os i Bibelen, og fordi han gør vores tro levende i os ved sin Ånd.

iv-horton-4NAgbgIKnM0-unsplash.jpg
Vores gudstjenester.jpg
Vores gudstjenester

Alle er velkomne til vores gudstjenester – du behøver ikke være medlem af Broen for at være med.
Gudstjenesterne består af sang, bøn, tekstlæsninger, prædiken, nadver og velsignelse. Det er frivillige fra menigheden, som står for langt de fleste opgaver og stemningen er mere uformel end i en traditionel Folkekirke. Vi drikker kirkekaffe efter hver gudstjeneste, og den første søndag i måneden spiser vi også frokost sammen.

REVEL

REVEL er gudstjeneste for alle – lavet af unge. Hver anden søndag mødes omkring 100, primært unge, i Vejle Missionshus til en aftengudstjeneste.
REVEL er et engelsk udtryk, som betyder ikke bare "tilfreds" eller "begejstret", men "overvældet af glæde". Det er præcis, hvad vi ønsker gudstjenesterne må være – et sted, hvor vi overvældes af glæde, når vi sættes i forbindelse med den evige kærlighed, som kan ses i Jesus.

Revel.jpg
Hvad er en frimenighed.jpg
Hvad er en frimenighed?

En frimenighed kan godt minde lidt om den kirke, du måske kender fra folkekirken – men så alligevel ikke helt. Vi har det samme grundlag og de samme bekendelser som folkekirken, men vi har også frihed til at udforme gudstjenesterne efter vores egne visioner og idéer. Vi er tilsluttet Evangelisk Luthersk Netværk og tilknyttet Indre Mission

Frivillighed
er vigtigt i Broen

Hos os er det menigheden, der bærer kirken. Vi tror på, at både fælleskabet og den personlige tilknytning til kirken styrkes, når vi er sammen om at lave kirke. På den måde er menigheden – i hele sin bredde – med til at bevæge kirken og give den krop. De opgaver og tjenester, der skal løses er meget alsidige, og vi kan helt sikkert bruge dig med lige netop det du kan. Kontakt vores frivillighedskoordinator herunder.

Frivillighed.jpg
Kirkelige handlinger.jpg
Kirkelige handlinger

Broen tilbyder mange af de samme ydelser, som man får i Folkekirken. Det er fx dåb, konfirmation og begravelse. Vi har i udgangspunktet ikke vielsesmyndighed, men tilbyder i stedet en kirkelig velsignelse af et borgerligt indgået ægteskab.

Kontakt vores præst, hvis du vil vide mere.

Bliv medlem

Vi elsker gæster til vores gudstjenester – alle er meget velkommen! Vi glæder os til at byde dig velkommen, så du kan opleve vores fællesskab og være med til vores måde at lave kirke på.
Hvis du deler vores grundlag og visioner, er du selvfølgelig også meget velkommen til at blive medlem af Broen.
Her får du mulighed for at gøre brug af vores kirkelige handlinger, og for fx at bruge vores præst som fx sjælesørger. Du får også indflydelse på, hvem der sidder med i menighedsrådet, og på hvilke tiltag og tilbud, der skal være i kirken. For at blive medlem, skal du være døbt med den kristne dåb, du skal have en samtale med præsten, og så vil du blive inviteret til at deltage i en velkomstsamling. Kurserne afholdes typisk i april og i november. Kontakt vores præst for at høre mere.

Bliv medlem.jpg
Hvad tror vi på